In jurul anului 1890 , se naste in Europa , mai exact in Franta , miscarea Art Nouveau fara de care nu ar fi existat Art Deco . Ambele au in comun lupta impotriva rigiditatii artistice clasice , raspandirea stilului nu doar asupra artelor vizuale clasice , pictura si sculptura , ci si asupra decoratiunilor interioare , asupra oricarui design de obiect utilitar , inclusiv asupra urbanismului localitatilor. Nici una nu a reusit sa impiedice eclectismul , dar ambele au impus reguli. Amandoua au luptat contra uniformizarii utilitare generate de industrializare , au incercat sa compenseze reducerea continua a mestesugarilor individuali dar in acelasi timp au inceput un proces de adaptare la industrializare , prin folosirea unor materiale noi in scopuri artistice.
Specifice Art Nouveau au fost : liniile serpuitoare,fluide ;temele florale ,organice , naturale ; spiritul holistic ; libertatea neingradita de simetrie; incarcatura mare de ormamente in armonie;coloritul pal, cu contraste scazute intre culori. Art Nouveau sugera gratie,armonie,liniste, fragilitate .
Art Deco , ca orice stil nou , s a revoltat impotriva stilului anterior , organicul a fost inlocuit de rational , temele din natura au fost inlocuite de teme geometrice , liniile au devenit lungi si drepte , fluiditatea a fost rupta de linii in zigzag , de V-uri,unghiuri ascutite. Coloritul a devenit predominat saturat , culorile pale nu au disparut dar au fost insotite intotdeauna de contraste puternice . Au aparut reguli , reapar simetria si sabloanele repetitive, cenzurate de o geometrie impecabila. Datorita noilor materiale aparute : crom, nichel si bachelita ,au aparut suprafetele lucioase , stralucitoare, negre , aurii sau argintii. Noul stil sugera opulenta ( fara a fi un stil incarcat) , incredere si siguranta , aspiratie catre un viitor mai bun.
Stilul art deco se regaseste in fiecare element al lui AGFA BILLY 0 ( Speedex 0 in America) . liniile paralele strabat boby-ul , elemente cromate , romburile si V urile Art deco , contrastul negru -auriu pe laterale , pe panoul lentilei. Una din cele mai bune camere folding construite , dimensiuni mici , foarte eleganta ,carateristici tehnice de exceptie pentru aceea perioada , lentile de calitate ( mai ales Solinar).
. Rolleicord I ’Tapeten’ produs in 1933 de Franke & Heidecke (viitorul Rollei), este un exemplar clasic de ART DECO timpuriu , folosirea de materiale noi , in acest caz nichel , clasicul contrast negru – auriu , fonturi art deco , pattern-uri geometrice regulate. A fost primul model din seria de 40 ani a Rolleicord si fost produs in 32,508 exemplare.
O nota interesanta si curioasa , este ca denumirea cunoscuta , ” ART DECO” , a stilului a fost folosita pentru prima oara in anii 1960 , desi sintagma ” Arta decorativa” a fost folosita de la sfarsitul secolului 19 si in 1925 a avut loc la Paris o expozitie denumita „Exposition internationale des arts décoratifs et industriels modernes” . Unul dintre cele mai recognoscibile stiluri artistice a fost botezat foarte tarziu sau poate de abia atunci a fost recunoscut ca stil autentic (erau voci printre artisti care foloseau sintagma „Art deco” la modul peiorativ) .Art Deco a fost primul stil care s a impus la nivel mondial , in SUA, Europa , Rusia ( a avut un rol important ), Japonia.
Kodak six-20 ,prima versiune, este un model faimos pentru designul sau Art Deco timpuriu . Placa obturatorului este octogonală cu model decorativ cromat și emailat negru, precum și cu rosu lucios. Laterale sunt cromate și ornamentate cu linii si romb ,in culori contranstante : negru-auriu. Bratele sunt atent desenate si aurite.
Datorita evenimentelor extreme aparute dupa aparita Art Deco in 1910 , un razboi mondial urmat de o recesiune puternica , miscare Art Deco a fost nevoita sa se reinventeze pentru a se adapta , a pierdut din trufie ,dar si a pastrat eleganta.A disparut ca miscare internationala la sfarsitul anilor 1930 , dar stilul in sine este prezent si astazi , mai ales la decoratiunile interioare luxoase, dar nu numai.
Urmatorul aparat este umitor prin frumusetea lui , produs de Ebner Albert intre 1934-1935 , este o capodopera de design , apartine periodei tarzii a Art Deco , cunoscuta ca „streamline moderne” . A stat la baza conceptiei aparatelor franceze Pontiac Bakélite si Gallus Bakélite.
Un rangefinder high-end de la Kodak(Sua) produs in Germania care nu a fost niciodata importat In Sua. Se observa efortul designerului de a incadra aparatul in curentul streamline moderne , corp fluid din aluminiu acoperit cu piele , uneori cu sacrificii de ergonomie : ferestrele rangefinderului si vizorului sunt foarte mici si oblice. Viewfinderul este pliat perfect pe forma corpului.
Mai jos avem Purma Special , o cameră complet neobișnuită realizată aproape în întregime din bachelita, In afară de lentila de sticlă, optica din plastic al vizorului și mecanismele de declanșare care sunt din metal . Obturatorul este armat folosind o pârghie în formă de picatura , pe marginea superioară, deasupra lentilei. Unica este metoda de alegere a vitezei de declansare a shutterului si a luminozitatii , nu exista comutator , selectia se face prin pozitia in care este tinuta camera : orizontală oferă viteză medie; verticală cu butonul de înfășurare în jos viteza lenta ;verticală, butonul sus, rapid.
Camera s a produs 15 ani si este o camera emblematica a stilului ART DECO.
( acest articol va fi actualizat constant )
Referitor la aparatele de fotografiat , elementele de design ART DECO se regasesc mult dupa perioada stabilita ca fiind sub influenta acestei miscari , deoarece stilul ART DECO se potriveste cu constructia camerelor si faptului ca multi proiectanti si au reluat dupa razboi ideile concepute inainte de 1939 .
mai jos , o noua capodepera de design britanic , Agilux Agiflash, cu evidente trasaturi Art deco clasic si Streamlined Moderne , dar si cu tuseuri Art Noveau , aparatul este ” stramb” pe toate cele 3 axe .
Bencini Comet S este o cameră frumoasă, extrem de simplă, realizată dintr o singură turnare din aluminiu și lustruită mai apoi. Elementele Art Deco , cum sunt canelurile de pe obiectiv si cupola vizorului abrupt sculptata , dau o prestanta deosebita unui aparat ieftin.
Penti un aparat elegant , pentru doamne si domnisoare, proiectat de Welta si produs de firma Zeiss Ikon la sfarsitul anilor 50 , cu accente Streamlined Moderne si Art Deco initiale .
Gerlach (Nixon) Trixette II (sau nixette) din 1955 , un design unic , curat , cu body turnat din aluminiu si cu un sistem burduf original in toate aspectele , impaturire si ejectare. Acelasi stil futurist este prezent si la mai simplele modele : Ideal si Reporter ( sunt identice )
Bilora Bella 44 , varianta din 1958 , corp de aluminiu , curburi specifice streamline , linii orizontale . decoratiuni geometrice
Elemente art deco se regasesc si in una din variantele aparatului romanesc Optior din 1960.
Un aparat in stil art deco neinspirat , din 1967 , din Germania de Est , Zeiss Ikon VEB: Pentacon Elektra 2 , asocierea art deco cu materiale care sau senzatia de ieftin este o greseala . A fost si cazul aparatului Tammy fabricat in Hong Kong.
In 1966 apare ICAREX 35 , pe care eu il consider cel mai frumos SLR construit vreodata , un design foarte atent si la body si la toate lentilele construite pentru montura proprietara . Elemente art deco sunt prezente si sunt evidente , iar asociate cu materialele de mare calitate folosite duc la o infatisare perfecta .
Pentru acest articol m am documentat in special de pe http://www.artdecocameras.com/ unde puteti gasi cele mai complete informatii despre aparatele cu design art deco si in ce masura ele respecta linia art deco .
Regarding the cameras, the ART DECO design elements can be found long after the period established as being under the influence of this movement, because the ART DECO style matches the construction of the cameras and the fact that many designers resumed after the war the ideas conceived before 1939.
A high-end rangefinder from Kodak (USA) made in Germany that was never imported into the USA. You can see the designer's effort to fit the device into the modern streamline, fluid aluminum body covered with leather, sometimes with ergonomic sacrifices: the rangefinder and viewfinder windows are very small and oblique. The viewfinder is perfectly folded to the shape of the body.