In acest articol evidentiez aparatele din colectia mea care sunt mai greu de gasit pe piata , mai ales la un pret rezonabil . Nu am aparate prototip valoroase , nici serii speciale scumpe limitate ca productie. , altele sunt atributele pentru care sunt rare aparatele si o le specific individual . Unele au valoare mai mare , altele nu .
Incep cu Frankonia Robinette , un aparat simplu si original, construit de firma germana Frankonia Kamerawerk in anul 1950 . A fost singurul aparat al firmei si a fost construit in doar citeva sute de exemplare, in mai multe variante de butoane ,obiective si shuttere . In momentul la care scriu , acest aparat este aproape imposibil de procurat de pe piata obisnuita.
Exemplarul pe care il detin nu este in stare buna , urme de corodare,lentila opaca , dar este acceptabil pentru colectie , trage filmul , shutterul functioneaza activat de pe lentila. Are si o particularitate care il face mai deosebit , este de culoare gri , majoritatea celor fabricate fiind negre. Interesant este faptul ca l am gasit cu un film in el fabricat de Kodak in anul 1982 !! dupa 32 ani de la constructia aparatului. Consider ca un Robinette in stare buna se vinde usor peste 1000 de euro.
Aparatul urmator este un box de lemn acoperit cu piele pentru rollfim 6×9 , etichetat Fulgur , denumirea latina pentru fulger. Nu l am identificat cu certitudine , stiu ca este anterior anului 1910 si banuiesc ca este ICA Fulgur construit intre 1907-1909 . Am ajuns la aceata concluzie deoarece pare construit de Hüttig , modelul Hüttig Merkur are tablita cu numele exact in acelasi stil, folosea rame metalice la vizoare ca si la Fulgur, si stiu ca de la un timp produsele Hüttig s au comercializat sub numele ICA .Modelul este rar , cautarea dupa imagine pe google a gasit doar o potrivite , pe un site din Cehia , unde autorul nu stia nici el originea exacta.
Franka Werke Prazifix este un aparat mai rar si implicit mai greu de gasit , deoarece a fost lansat in 1940 , a fost vandut putin , apoi dupa razboi modelul nu a mai fost produs. Varianta mea are Shutter Compur Rapid e la F.Deckel Munchen si obiectiv Steinhell Cassar 3.8 cu focala 105. exemplarul meu nu este intr o forma grozava estetica , dar este functional pe toti timpii de B, 1 la 400.
Rangefiderele produse de Royal camera (Daiou Shashin Kogaku DSK) sunt foarte cautate de colectionari , mai ales ales Royal 35 si Royal 35 LE , camerele sunt foarte bine facute ,nu se gasesc in numar mare si de regula sunt scumpe.
Royal 35 LE (Ogikon-35E) a fost ultima implementare de rangefinder a celor de la Royal DSK pe sasiu 35M , este o editie limita , au fost construite 2000 de bucati , la constructia carora s au folosit cele mai scumpe materiale ale anilor 1960. Camera are un telemetru cuplat la un obiectiv Tomioka 50 1,9 si un lightmetru necuplat foarte calitativ.Probabil a fost si ultima camera a Royal Dsk inainte de absorbtia de catre Yashica a firmei.
Zenit 15 este o varianta a zenitului TTL fabricata de Belomo in anii 1984 si 1985 intr un numar de 4200 exemplare . Partea de metering pare sa fie modificata fata de TTL , deoarece foloseste 3 baterii in loc de 1 ca TTL.
Exemplarul pe care il detin este bun ca aspect , dar este nefunctional, o cortina nealinianta. Este varianta pe negru PB 4110 , fapt care il face si mai greu de gasit.
Gerlach (Nixon) din Germania a construit aparate de fotografiat complet originale , in anii 1950 , varianta mai simpla din portofoliul sau, denumita Ideal, este greu de procurat (si varianta lansata sub numele Reporter este rara ) . Si gama Trixette I si II este redusa ca numar de exemplare , si au valoare datorita originalitatii impaturiri burdufului si a sistemului de ejectare. Toate aparatele Gerlach au un design impecabil.
Un aparat greu de procurat este si Cappelli Box 6×4.5 , singurul aparat construit de firma de consumabile si accesorii foto Cappelli din Milano (in anii 1930 fuzioneaza cu Ferrania) . Aparatul nu este constructiv original , este produs OEM de firma Fiamma din Florenta sau de Eho-Altissa din Germania , firma detinatoare a patentului. Exista putine exemplare construite cu acest marcaj.Aparatul nu apare in multe site-uri de istorie fotografica.
Camera Jupiter a fost construita in Anglia in anul 1930 de United Optical Instruments si este o camera foarte simpla , din plastic , pentru film 127. Controle sunt minime , shutterul are 2 viteze T si 1/25 . De aceea in unele articole este considerata o camera de jucarie , dar nu este asa , s au construit camere de acest gen si in anii 1950, tot cu controale minimale. Este greu de procurat , este relativ valoroasa. United Optical a mai construit o camera, tot simpla, dar din metal, denumita Merlin.
Fata de Zenit 4 care este primul SLR rusesc cu leaf shutter, Zenit 5 are încorporat un motor electric de avans al filmului alimentat de 4 baterii reîncărcabile încorporate si devine in 1964 primul aparat din lume actionat de un motor electric . Construit in 11600 de exemplare , este foarte greu de gasit functional , mai ales motorul si cu dotarea initiala completa , cu incarcatorul de acumulatori original.
Exemplarul meu este aproape perfect , mint ca aspect , functional complet , am cutie , acumulatori originali , incarcator original , manual xeroxat. proba de functionare a motorului a fost facuta cu sursa profesionala de curent continuu.
Moskova 1 sau Moskva 1 , este o copie ruseasca dupa Zeiss Ikon Ikonta 521/2 (prada de razboi), este o camera simpla , frumoasa si care facea fotografii f bune pe film 120. A fost inlocuita rapid de modelul 2 care avea avantajul unui telemetru. A fost fabricata in 30.000 de exemplare , o cantitate mica pentru un model din URSS . Exemplarul meu este foarte bun si este varianta pe maro.
. Ca orice camera mai rara si cautata , Zeiss Ikon Tengoflex are o poveste , a fost construita in 1941 , in timpul razboiului , si practic a ramas fara clientii potentiali, cei autohtoni aveau alte griji iar Germania se afla in razboi cu principalii importatori Zeiss Ikon. Putinele exemplare construite pina in 1942 au fost cedate Suediei intr un barter cu materii prime necesare masinii de razboi. Camera este un box simplu , cu un obiectiv de foarte buna calitate si cu vizare pseudo TLR.
Firma O.P.L (Optique et Précision de Levallois) care era specializata in optica militara , a construit pentru uz civil un rangefinder care rivaliza cu Leica in toate aspectele , denumit FOCA. Exemplarul pe care il am este un OPL Foca *** (3 stele ) PF3 model 1 ,model care a fost construit intre 1947 si 1951 in 1200 exemplare .
Exemplarul meu este in stare buna , vine cu un obiectiv de 35mm ,este functional si este construit in 1949.
Bencini: Koroll III un model rar , din 1962 ,cunosc diferentele tehnice fata de Koroll II dar nu mi dau seama cu ce este diferit de Koroll 2 din 1963 . Este posibil sa fie o schimbare de nume , oricum , sub aceasta denumire sunt putine camere.
Urmatorul aparat este un ADOX Adrette II construit oem de firma WIRGIN intre anii 1939-1940 , nu este foarte rar dar echiparea cu care vine exemplarul meu si anume obiectivul Schneider-Kreuznach 50mm 1:2 Xenon il face sa fie greu de gasit si de 2, 3 ori mai scump decit variantele uzuale. Aparatul este functional tehnic , lentila este opaca.
Urmatoarea camera este prima varianta de EDIXA REFLEX construita de WIRGIN in 1954 , au fost foarte putine exemplare fara bara metalica de ornament pentru syncro,este modelul care seamana cel mai tare cu versiunea initiala denumita Komet. Nu exista o catalogare precisa a primelor edixa reflex , exista multe confuzii .
Urmatoarele aparate sunt FED : FED 1 b este prima clona Leica inscriptionata NKVD si a fost produs intre 1935 si 1937 intr un numar de 47000 exemplare aproximativ .Exemplarul meu este complet functional.Este un model foarte "vanat" de colectionari.
Fed 2 A este primul model de productie a celui mai bun si fiabil aparat foto construit in Rusia . Varianta A s a produs in 93000 exemplare intre 1955 si 1956 si nu are selftimer sau sincroblitz.
Desi a fost produs in multe exemplare si este un aparat care nu prea s a defectat , cu constructie solida rezistenta in timp , este mai greu de gasit deoarece multi colectionari il considera un "must have" pentru colectia lor si nu l tranzactioneaza. La acest model numarul de serie incepe cu 00 sau un 0 .
Finetta Werke Saraber Finetta 99L este modelul de varf al celor de la Saraber cu extra selector pentru viteze mici si echipat cu obiectiv macro Finon 2,8 45 . In Sua s a vandut sub numele Dito 99L. Greu de gasit , face parte din putine colectii.
Urmatorul aparat este rar prin frumusetea lui ( este rar si ca numar de aparate produse in versiunea 6x9) , produs de Ebner Albert intre 1934-1935 , este o capodopera de design , apartine periodei tarzii a Art Deco , cunoscuta ca „streamline moderne” . A stat la baza conceptiei aparatelor franceze Pontiac Bakélite si Gallus Bakélite.
Kiev 5 , cel mai avansat model Kiev , a fost construit intre 1967-1974 .Cantitatea exacta nu este cunoscuta , undeva intr 8000 si 50000, o plaja destul de larga. Principalul neajuns al aparatului a fost pretul foarte mare comparat cu FED urile si fratele Kiev 4.
. Firma Nihon Koki este o firma mica din Japonia care a activat intre 1930 si anii 1950 . Tlr urile construite sunt de regula copii Ricoh cu mici modificari. Aparatul de fata , Silverflex LII , dispune de un shutter denumit SSS care oferta timpi lenti si viteza de deschidere pina la 200 , ceea ce il face fara echivalent la Ricoh . Este un aparat mai greu de procurat , exemplarul meu arata bine si este functional.
Favor I un aparat fabricat de firma germana Dr Wöhler in 1950 , care se gaseste mai mult in Franta , deoarece a fost construit in regiunea Saar in timpul protectoratului francez .
Zeiss Ikon Contaflex S Automatic BL , un Slr mai rar in versiunea complet negru
Urmatorul aparat este o bucata de plastic simpla produsa de Indo Franta dupa modelul Imperia pentru grupul Ringfoto din Germania , povestea lui deriva din faptul ca a fost vandut exclusiv prin posta . Se gaseste mai rar si de regula este ieftin .
Aparate rare sunt si aparatele romanesti produse de IOR , Optior si Orizont 1, 3 , in acest moment nu prea au mare cautare dar e posibil sa aiba pe viitor , mai ales Optior care se pare ca este o conceptie originala.
( acest articol va fi actualizat constant )
Pentru acest articol am luat informatii de pe : wikipedia.org , collection-appareils.fr, www.sovietcams.com,https://sovietcameras.org
In this article I highlight the devices from my collection that are harder to find on the market, especially at a reasonable price. I don't have valuable prototype devices, nor expensive special series limited in production. , others are the attributes for which the devices are rare and I specify them individually. Some have more value, some not.
I start with the Frankonia Robinette, a simple and original device, built by the German company Frankonia Kamerawerk in 1950. It was the only device of the company and was built in only a few hundred copies, in several variants of buttons, lenses and shutters. At the time of writing, this device is almost impossible to purchase on the regular market.
The next device is a wooden box covered with leather for rollfim 6x9, labeled Fulgur, the Latin name for lightning. I have not identified it with certainty, I know that it is before 1910 and I suspect that it is ICA Fulgur built between 1907-1909. I came to this conclusion because it seems to be built by Hüttig, the Hüttig Merkur model has the name plate in exactly the same style, it used metal frames for the sights as on the Fulgur, and I know that for a while Hüttig products were marketed under the name ICA. The model it is rare, the search for the image on google only found a suitable one, on a site in the Czech Republic, where the author did not know the exact origin either.
The Nihon Koki company is a small company from Japan that operated between the 1930s and the 1950s. The TLRs built are usually Ricoh copies with small modifications. The front camera, Silverflex LII, has a shutter called SSS that offers slow times and an opening speed of up to 200, which makes it unmatched by Ricoh. It is a more difficult device to purchase, my copy looks good and is functional.
Cappelli Box 6×4.5 is also a hard-to-buy device, the only device built by the Cappelli photo consumables and accessories company from Milan (in the 1930s it merged with Ferrania). The device is not an original construction, it is OEM produced by the company Fiamma from Florence or by Eho-Altissa from Germany, the company holding the patent. There are few examples built with this marking. The device does not appear in many photographic history sites.