Pentru a realiza o fotografie corect avem nevoie de mai multe date despre cadrul de capturat : luminozitatea cadrului , viteza subiectului si distanta pina subiect. Focalizarea cadrului prin intermediul inelului de focus al obiectivului este practic comunicarea distantei catre subiect. Pina la aparitia focalizarii automate estimarea distantei putea sa fie dificila , tinind cont ca pe aperturi luminoase ,in special, o declarare gresita de distanta duce la o fotografie neclara.
Pina la aparitia SLR urilor solutia cea mai buna a fost dotarea aparatelor cu un rangefinder/telemetru incorporat( clasa aparatelor dotate numindu se Rangefinder ) sau cu unul extern. Rangefinderul este un dispozitiv care masoara distanta pina la un punct cu ajutorul principiului trigonometric al triangulatiei. Triangulația este un mod de determinare a poziției unui punct prin măsurarea unghiurilor dintre acesta si capetele unei linii AB cu lungime cunoscuta.
Cu ajutorul unui rangefinder extern produs de Wata , un plic cargus curier si un marker , am schematizat triangulatia la modul general, rangefinderul are 2 ferestre (sau vizoare) in punctele A si B prin care patrunde lumina , printr un sistem de prisme reglabile transmit imaginea florii care un vizor de control unde operatorul vede cele 2 imagini. Operatorul actioneaza o roata pina cand cele 2 imagini se suprapun, in acest moment aparatul cunoaste unghiurile alfa si beta si distanta AB , tot ce are revoie pentru a calcula distanta pina la floare.(calculul in sine tine de mai multi factori , pozitia range finderului fata de axul si planul lentilei..etc )
Rangefinderul se numeste decuplat cand se comunica extern o distanta , pe care o setezi manual pe obiectiv , sau CUPLAT cand focalizarea obiectivului se realizeaza in timpul masuratorii (pot fi cuplate doar rangefinderele integrate)
Un aparat Rangefinder are cel putin 2 ferestre daca se foloseste un singur vizor si pentru controlul focalizarii si pentru vizarea de baza sau cel putin 3 daca vizoarele sunt separate. La camerele performante a 3 a fereastra are si rolul de a creste iluminarea vizorului.
Primul aparat, Rangefinder este Kodak Autographic 3A Special, lansat in 1916 apoi Leica a impus intre 1925-1938 folosirea telemetrului (o alta denumire a rangefinderului ) initial ca accesoriu vandut separat apoi incorporat in Leica II , model dupa care s au inspirat producatori din intreaga lume , nu am o Leica dar am o copie fidela a ei FED din 1937 (obiectivul este postbelic la cel din poza ), un aparat minunat si apoi 2 variante Zorki 1 si Fed de dupa razboi.
1935-1937 FED: FED (Type 1b) gravat HKBD-YCCP (NKVD, Ukrainian SSR)
În anii 1930 au apărut pe piață o serie de aparate cu burduf pliabil cu telemetru cuplat, dintre care enumar : Voigtländer Prominent 1933 , Zeiss Ikon SuperIkonta 1934, Kodak Regent 1935,Plaubel Roll-Op 1935 ,Voigtländer Bessa 1936, Welta Weltini 1937,Beier Rifax 1937,Certo Super Sport Dolly 1937, Houghton Ensign Autorange 220 1937.
Kodak Regent este o cameră inovatoare si elegantă , care poate fi integrata in curentul Streamline , construita la fabrica Nagel din Stuttgart, Germania. Are un telemetru cuplat cu imagini coincidente în interiorul unui corp de aluminiu imbracat in piele, cu lentile și obturatoare de înaltă calitate și care acceptă imagini 6×9 și 4,5×6. Deorece a fost o camera construita high-end pe toate componentele , Regent era costisitor de construit și vândut. Nu a fost exportat în Statele Unite ca alte camere Kodak produse in Germania și a fost în producție pentru o perioadă scurtă de timp.
Al treilea ca vechime rangerfinder detinut de mine este un Weltini, 24x36 Folding Camera, Xenar 2.8 / 50 facut de Welta in 1938.
Aparatul de mai sus este un rangefinder francez de inspiratie Leica dar cu inovatii originale. Mai jos , 2 aparate Paxette de la Braun , cu rangefinder necuplat , am pus imagine de sus pentru a se vedea rotita de actionare a rangefinderului.
Mai jos fratele lor cu rangefinder cuplat Braun Super Paxette I din 1956
Doua modele premium de la Zeiss Ikon si Voigtländer , stiluri diferite , diferenta de 6 ani. Inedite , bizare , frumoase .Inginerie la superlativ .
Urss a produs mai multe game de Rangefinder , toate de succes si vandute in milioane de exemplare : FED , ZORKI ( cele mai multe modele de inspiratie LEICA ) si KIEV ( cele mai multe modele copie dupa CONTAX ) Un Rangefinder FED 5 a fost primul meu aparat de fotografiat.
Kiev 4m 35mm RF Film Camera Jupiter 8M 2/53 1980 , editia olimpica.
Mai jos avem un rangefinder japonez , fara specficatii tehnice deosebite , dar realizat la standarde maxime de calitate : Royal 35 produs de Royal Camera in 1955 ( care dupa anii 1960 fuzioneaza cu Yashica). Obiectivele sunt produse de Tomioka si toate variantele au 10 lame pe diafragma. Dintre modele produse Royal 35 si Royal 35LE sunt cele mai cautate de colectionari.
Royal 35 LE (Ogikon-35E) a fost ultima implementare de rangefinder a celor de la Royal DSK pe sasiu 35M , este o editie limitata , au fost construite 2000 de bucati , la constructia carora s au folosit cele mai scumpe materiale ale anilor 1960. Camera are un telemetru cuplat la un obiectiv Tomioka 50 1,9 si un lightmetru necuplat foarte calitativ. Probabil a fost si ultima camera a Royal Dsk inainte de absorbtia de catre Yashica a firmei.
3 rangefindere de peste ocean , toate de la Argus, Argus C3 brick produs aproape 30 de ani intre 1939-1966 , vandut in peste 2 milioane de exemplare , Argus C4 produs intre anii 1951-1957 si AuTronic 35 , un rangefinder complet automat.
Daca lui C3 i se mai spune caramida , Autronic ar fi un bloc de BCA , dar desi foarte masiv pastreaza o delicatete in design. Un aparat foarte fiabil , ales de americani sa faca parte dintr o capsula a timpului.
Ramanem in Sua pentru o implementare laterala ,verticala, a unui rangefinder Kalart (sper sa nu gresesc ) la un Speed Graphic produs de Graflex ( seria a inceput in 1912 si s a produs 60 de ani )
Un rangerfinder necuplat made in Great Britain ."AGI, care a realizat această cameră, este un producător de instrumente aeronautice – încă în afaceri – mai degrabă decât un producător de camere și se vede. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, AGI a făcut instrumente militare și acest pedigree este mostenit în această cameră. Este mare și greu , nu are comenzi mici, atât de ușor de folosit cu mâinile reci, cu mănușile puse, atunci când esti inghetat" citat integral dupa postarea lui John Margetts de pe Oldcamera.blog
Din Anglia vine un rangefinder unic : Periflex ,produs de Corfield , care este considerat si numit SLR-type rangefinder . Intre cortina si obiectiv , cand vrem sa stabilim distanta , coboara un periscop cu o oglinda in care vedem partial imaginea de fotografiat si actionam asupra inelului de focus al obiectivului pina vedem clar. Ingenios si eficient .Aparatul este de asemenea considerat clona Leica ,probabil ca un fapt pozitiv . ( in afara de cortina si dimensiuni , nimic nu mi aduce aminte de Leica) Vizorul este optional, un accesoriu.
Mai jos un rangefinder Voigtländer Vitomatic IIa cu obiectiv Ultron 1:2,0 50mm ,o masinarie care functioneaza si astazi ca acum 60 de ani , inclusiv lightmetrul , un obiectiv exceptional , creat ca o imbunatatire a Schneider-Kreuznach Xenon . La acest model si obiectivul Color Skopar este foarte bun.
Mai jos sunt 2 rangefindere neasteptat de bune si fiabile, fabricate in China , am un cunoscut care fotografiaza cu ele . ( am desfacut obiectivul Eastar si pe un inel interior scrie Pentacon )
. Completez seria rangefinder made in China cu un model care imbina tehnologia noua cu cea veche : Light Ind Prod Seagull 203-1 , un aparat cu burduf realizat in 1970 .
. Ramanem in China , aceeasi perioada , un rangefinder cu motor cu arc , Great Wall SZ-1 care seamana foarte tare cu masivul Super Shot de la Ricoh , dar functional nu sunt identice. S au vandut cam 100.000 de exemplare intre 1969 si 1977.
In continuare postez niste aparate rangefinder generatie mai noua ,dupa 1970 ,partial automate , care au avut un succes teribil. Incet , aceasta clasa incepe sa dispara find inlocuita de aparatele complet automatizate.
Voigtländer, Contax, Leica (sub tutela detinatorului de patent de la acea vreme ) au continuat traditia rangefinder (metodele de masurare au evoluat cu ajutorul ultrasunetelor si razelor infrarosii) pina in zilele noastre , profitind de avantajele pe care le aveau fata de slr-uri, mici , mai usoare , fara zgomot , fara vibratii , puteau folosi obiective mai mici, nu au shutter lag. Teoretic calitatea la un rangefinder este superioara unui SLR deorece obiectivul este mai aproape de senzor/film. Primul rangefinder digital Epson R-D1 a fost dezvoltat în comun de Seiko Epson și Cosina și produs de acesta din urmă in 2004 , care construiește și actualele camere Voigtländer. S au creat modele rangefinder digitale, cu sau fara ecran lcd. Aceste aparate nu mai erau accesibile ca pret, formand o nisa destul de exclusivista. In era aparatelor digitale mirrorless rangefinderul a devenit nejustificat ca performanta , dar inca are fanii sai impatimiti.
( acest articol va fi actualizat constant )
Am utilizat pentru acest post informatii de pe : wikipedia.org , camera-wiki.org , collectiblend.com , collection-appareils.fr, www.sovietcams.com, oldcamera.blog
Te-ai chinuit sa ilustrezi principiul de functionare al unui telemetru, insa schita este gresita. Nu se masoara doua unghiuri. Exista o vizare directa, unghiul fiind unul drept. Se masoara doar unghiul de rotire al oglinzii (nu este o prisma) care produce imaginea care se suprapune peste imaginea vazuta direct.
Posibil ca la telemetrele de artilerie, care au nevoie de o baza (distanta aia A-B) foarte lunga pt. a putea masura cu precizie si la distante de cateva zeci de km, la capetele tubului telemetrului sa fie doua prisme care se rotesc. La aparatele foto insa n-are nici un rost toata complicatia.
am dorit sa arat vizual principiul teoretic al triangulatiei care sta la baza functionarii telemetrului foto , si cam atat. Cum este implementat tehnic in aparate difera in functie de model . Eu am inteles ce vreti sa spuneti , faceti niste erori de exprimare, la aparate foto avem vizare directa doar prin obiectiv .se face o aproximare dar la nivel teoretic nu masuram distanta de la ochi la tinta de fotografiat ci distanta de la tinta pina la film (aprox). Oglinzile rotative sunt de regula prisme dreptunghiulare.
Interesanta informatia cu inelul Pentacon in obiectivul Eastar? Poti spune mai multe? Parea sa fie pus acolo original sau provenit de la o reparatie?
mai am un Eastar S3 incomplet , o sa revin cu informatii si sau fotografii.